cookies

Tekst

Niels verkiest dat ik weinig woorden gebruik over zijn werk, maar hij vergeet hoe moeilijk kort schrijven is. Nochtans slaagt hij er zelf in om dat minimalisme in zijn beeldend werk te realiseren en dat kan niet gemakkelijk zijn. Maar dat is snel vergeten als men het kan en hij kan het. Parmenides en Heraclitus brengt hij tot onrustige stilstand in zijn werk: worden en zijn, in één beeld gebracht. Daarvoor zoekt hij de losse grond. Zwart verlaat het wit niet en het witte wordt niet zwart. Grijze schaduwen zijn niet voor op atelier.

Orde is verborgen chaos en chaos heeft haar eigen ritme. Het tweedimentionale verlangt naar een uitbreiding naar een derde (sculptuur, installatie), maar wil ook zichzelf blijven. Daarom houdt schilderkunst van de materie van haar eigen huid, die haar karakter toont, haar identiteit.

Kunstcriticus Prof. Dr. Willem Elias



Het werk van Niels Ketelers valt op omwille van zijn zwart- wit contrasten en de originele manier waarop hij de, in dit land, vruchtbare tendens van de geometrische abstractie een persoonlijk elan geeft.

Aan de hand van discrete modules of vlakken bouwt hij verhoudingen op die, in hun strenge non-figuratie, toch gevoelig overkomen omdat zij, op verheven wijze, op elkaar inspelen, meditatief maar toch krachtig zijn, anders dan wat wij vaak in die tendens te zien krijgen en getuigend van een reëel inzicht in harmonieën en structuren.

Kunstcriticus Prof. Dr. Hugo Brutin (a.i.c.a.)



Though he can be regarded as a visual artist, Niels Ketelers is just as much a composer. Music and its effect on the hearer form an essential part of his art. By working with the very same fundamentals that can be found in music, Niels wants his installations to generate an equally musical effect. As such, rhythm takes central place in his work, and forms a mathematical structure which is juxtaposed with the artist's emotional expressiveness. Likewise, Niels attempts to touch the same chords that are stuck when listening to music. Interestingly enough, the artist does not opt for more obvious forms - such as the figurative or the narrative - to reach this effect. Rhythm lies at the heart of his work and gets translated into mathematical structures and geometric forms.

This visual language can seem paradoxical, because the rationality with which mathematics and geometry structure the world is directly at odds with the effect Niels' art attempts to bring about. To him, however, it is precisely these structures that do not merely leave the spectator indifferent and thus elicit an emotional response.

By using simple materials and by employing the space in which the work is showcased, Niels transforms the working of sound into visuals. From geometric forms he distills a musical effect, but he just as much uses mathematics as a tool to express emotion.

Eva Decaesstecker

niels ketelers.


Niels Ketelers (°15/08/1985, Gent)

2006- 2010: Master in de Vrije Kunsten aan ‘Hogeschool voor wetenschap en kunst Sint- Lucas’ te Gent

Solotentoonstellingen

BOOM BOOM BOOM BOOM

2020

'T EILAND, Oostende

Muziek in Vlaamse Gebarentaal

2019

BLANCO Oude Veeartsenij, Gent

Niels Ketelers solo

2016

BLANCO de muur, Tweebruggen, Gent

RAAM#11

2015

RAAM 9040, St.- Amandsberg, Gent

Niels Ketelers solo

2014

CC Stroming, Berlare

Niels Ketelers solo

2012

NUCLEO, Gent

Little Africa

2010

De Centrale, Gent

Groepstentoonstellingen

FUCK HORSES

2022

NL44, Gent

EXPOSURE

2022

Kasteel Borluut, Sint- Denijs- Westrem

EXPOZEE puur

2022

O.C. d’Annexe, De Haan

BEGGABENEFIET

2022

Vynckier, Gent

Zomersalon 2021 ‘Buy local’ #2

2021

Kunsthal, Gent

grootste beeldige deler

2021

BLANCO, Gent

Zomersalon 2020 ‘Buy local’

2020

Kunsthal, Gent

Platvvorm

2018

Deinze

RAW Explore

2018

Hever/Boortmeerbeek

Strictly Rabbit 2

2017

Gent

RAGS: the sequel

2017

BLANCO Oude veeartsenij, Gent

Arnoevoo

2017

Staf Versluyscentrum, Bredene

Jan Colle galerij

2017

Gent

War Party

2016

Oorlogsmuseum, Brussel

New Laetare School

2016

Owerri, Imo State, Nigeria

2e Biënnale voor Beeldende kunst aan Zee

2016

Venetiaanse Gaanderijen, Oostende

Een Collage van Drie

2016

Jan Colle galerij, Gent

ONE WORK

2015

Blanco, Gent

(DIS)ORIENTATION

2014

Brussel

Papillon

2014

Oostende

Karfour

2014

Jan Colle Galerij, Gent

Oostends Paviljoen 2014

2014

Venetiaanse Gaanderijen, Oostende

The White Rabbit

2014

Leuven

UAMO exhibition, 'Pretty Ugly'

2014

OPEK, Leuven

OFFoff

2014

Gent

X•I exhibition

2014

R.A.A.M. Kortrijk

Biënnale voor beeldende kunst aan zee

2014

Thermae Palace, Oostende

Parels

2014

Gent

NVT- Galerie

2013

NVT- Galerie, Gent

Teken

2013

Entrepot Fictief, Gent

Into the Wild

2013

R.A.A.M., Kortrijk

There are stories ...

2013

NUCLEO, Gent

Benefiet- Expo voor NewLaetare School Owerri

2013

Karmelietenklooster, Gent

Beeldend Oostende

2013

BZIO, Oostende

Bang Bang

2013

Witte Moor, Gent

Entrepot Fictief

2013

Entrepot Fictief, Gent

Art- Transfo

2013

Transfo, Zwevegem

Beeldend Vandaag

2012

Ijzertoren, Diksmuide

Inside Jazz

2012

NUCLEO Lindenlei, Gent

Zwartdruk 19

2012

schuur, Oostvleteren

The New Chèvre Folle

2011

Paulusfeesten, Oostende

De Lading

2011

Wetteren

Strictly Rabbit

2011

Strictly Rabbit, Gent

De Connectie: NUCLEO

2011

NUCLEO Lindenlei, Gent

Pand 17 (Finito Basta!)

2011

Useum, Gent

Jan van Gent

2010

BZIO, Oostende

Fris VIII

2010

Galerij Jan Colle, Gent

Literaire Lente

2010

Vooruit, Gent

Eindejaarstentoonstelling

2010

Hogeschool voor Wetenschap en Kunst Sint Lucas, Gent

Croxhapox

2009

Croxhapox, Gent

Kamer XII

2008

Kamer XII, Hogeschool voor wetenschap en Kunst Sint- Lucas, Gent

Onderscheidingen

5e laureaat 'Arnoevoo'

2017

Staf Versluyscentrum, Bredene

Publicaties

The Art Couch

2022

Ivm expo ‘EXPOSURE’

NIELS KETELERS Editie

2020

Genummerd (100) en gesigneerd, Kunsthistorica Regina Van Landuyt

'Een Collage van Drie'

2016

Prof. Dr. Willem Elias, De Geus

D!NG

2014

online art magazine

Interviews

TUMULT.FM Radio

Urgent.fm

Links